Blížící se narozeniny, rodinné významné události … mě stále více staví do obtížné situace. Rád bych sehnal hezké blahopřání a to bez textu. Jestliže první podmínka je značně subjektivní, ve druhém případě je stav jednoznačný. Ze zkušenosti proto začínám obráceně. Máte nějaké blahopřání k … bez textu? V tu chvíli se zúží výběr na dva, tři kusy, jež nejsou většinou v souladu s mojí představou hezkého přání. Z logiky fungování trhu mi vychází, že je nás stále méně, kteří chtějí přání s prostorem pro své vlastnoručně napsané vyjádření.

Má toto mé tržní zjištění nějakou vypovídací hodnotu? Pokud ano, co může sdělovat? Když o tom tak přemýšlím, vychází mi, hned několik důvodů:

  • Máme méně času něco vymýšlet (v překladu: není to pro nás prioritou), je rychlejší si koupit hotové, připravené k podpisu
  • Je to bezpečnější, nemusím se tolik emočně odhalovat, někdo vytvořil univerzální sdělení, jež by se nemělo nikoho negativně dotknout, bohužel ani pozitivně zasáhnout
  • Mnoho současných blahopřání sází na vtip, nejlépe v kombinaci slovního i grafického – sám nejsem tak nápaditý, možná bych se to neodvážil napsat vlastnoručně, aby to nebylo trapné
  • Odvykl jsem psát rukou a se svým rukopisem nejsem spokojen (nečitelný, nevzhledný, jako v první třídě)

A je nějaký důvod pro setrvání blahopřání do obálky bez textu? Význam přání je spojen s osobitostí, s pozitivní energií, kterou předávám. Zároveň tím říkám, našel jsem si čas, který jsem věnoval Tobě. Nejenom tím, že jsem vybral přání ale i vymyslel a napsal text. A je-li čas pro nás cenný, je pro mě cenný i náš vztah.
Bude-li se situace na trhu s přáním prohlubovat v duchu současných trendů, přiměje mě to být ještě více osobitý a přání nejenom napsat, ale celé i vyrobit. Díky trhu za impuls k rozvoji vlastní tvořivosti, myšlenkové i rukodělné.

Mgr. Michal Knězů Mrvka
Aperta, s.r.o.