Žijeme ve slevovém světě a máme z toho povětšinou radost, zvláště pokud nakupujeme. U prodávajících tomu bývá naopak, alespoň to tvrdí. Milujeme slevy. Máme rádi slevy. Zbožňujeme slevy.  A obchodníci nám tyto pocity rádi zprostředkují.  Cena není mnohdy vyjádřením hodnoty, ale základem pro slevy. Známe tak ceny doporučené, obvyklé, maloobchodní, původní … Ideální je slevu vyjádřit přelepenými cenovkami – čím více, tím lépe. Jedním z vrcholů tohoto vývoje je si dát slevu do názvu svého obchodu. V roce 2012 fungovalo v České republice 300 slevových serverů s každodenní nabídkou 3 500 slev v nejrůznějších produktech. Kolik je to nyní?

Ačkoliv se sleva tváří jako jednostranný krok obchodníka, i tady platí, že na slevu musí být minimálně dva. A tak slevujeme ze svých předsevzetí, že toto si pořizovat nebudeme, protože to nepotřebujeme, slevujeme ze svých zákaznických nároků – zboží ve slevě nelze vrátit ani vyměnit, nákupem ve slevě si nemůžeme příliš vybírat – kupujeme si například oblečení, které tak úplně nesedí, ale v mé velikosti není ve slevě. Slevujeme z požadavků na kvalitu, na trvanlivost. Slevujeme ze své hrdosti a podstupujeme nejrůznější martyria, jen abychom získali objevené zlevněné. Někdy i promíchané strachem, že na tak výhodnou koupi už nemusím narazit.

Slevujeme vždy obě strany. Věděl to i učitel navštěvující zoologickou zahradu se svými žáky v povídce Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna, když prohlásil při nákupu vstupenek: "Nechci slevu zadarmo".

Michal Knězů Mrvka
lektor, konzultant a kouč Aperta, s.r.o.