Znáte návraty domů, jejichž doplňkem je plná schránka reklamních prospektů? Svět konzumu si žádá naplňování svého principu.

Kupujme stále více. Proč bych měl? Vždyť toho k životu tolik nepotřebuji (alespoň si to teď myslím) a to co mám, mohu mít dlouho. Právě tyto dvě hlavní překážky je „nutné odstranit“. Jak na to? Začít všeobecnou pravdou: lidské potřeby jsou nekonečné. Umožní to vznik stále nových a nových produktů, které šikovným sdělením, v nás vyvolávají touhu je vlastnit.

I druhá bariéra je zvládnutelná. Výrobky nemohou být zase až tak kvalitní, aby nám bránily si kupovat jejich nástupce. Pokud by však nekvalita odrazovala od nákupu, bylo by to příliš průhledné. Musí nastoupit technické či designové zastarání. Na ty je spolehnutí. Ukázat se na veřejnosti ve starém obleku, v zastaralém typu auta, nemít mobil …, nás může společensky znemožnit a není pro slabé nátury. Dopady mohou být i psychické a za to „hrdinné“ odmítnutí se podílet na konzumním koloběhu pro mnohé nestojí. Jak mám tedy vědět, co musím vlastnit a kde na to mám vzít? „Naštěstí“ je tu nápověda v podobě například reklamy z již zmíněné schránky, která říká, co si pořídit. Dokonce na to nemusíme mít ani peníze, od toho je tu jiná reklama, která nám prozradí, jak na to. Je z toho tlaku úniku?

Myslím si, že odpověď zní ano, a to ve velkém množství podob. Mně blízká je ta, která nabízí mít pouze tolik věcí, ke kterým si vytvořím vztah. Vést dceru k tomu, aby měla jenom tolik panenek, kterým dala jména, a hraje si s nimi. Synovi pořídit jen takové věcí, aby je mohl rozvíjet, nikoliv hromadit. Je to cesta vnitřní disciplíny, která přináší větší hloubku prožitku.

Konzumnímu světu můžeme podléhat méně. Pokud to chceme. Někteří začali tím, že si vylepili text v názvu článku a brání se informacím, jež atakují jejich potřeby a „pokoušejí je k nákupům“. Jiní vyhlížejí novou kolekci oblečení pro tuto sezónu. Máme možnost volby a to je dobře.

Mgr. Michal Knězů Mrvka
Aperta, s.r.o.