Obraz první:

10. srpna 2012 vyhráli manželé Adrian a Gillian Bayfordovi z britského Suffolku v loterii 148 miliónů liber (asi 4,7 miliardy korun), měli ohromnou radost. Nechali se vyfotit se zvětšeným šekem s uvedenou částkou a sklenicemi šampaňského. 

Obraz druhý:

Výherci rekordního jackpotu ve sportce se v pondělí ráno 4. listopadu 2013 přihlásili v centrále Sazky. Pro 399.904.705,- korun si do sídla společnosti přišel manželský pár středního věku z Chrudimska. Manželé zatím neřekli o výhře ani blízké rodině.

Sazka totožnost výherců musí tajit, přikazuje jí to zákon. Veřejnost se může maximálně dozvědět, v jakém kraji výherce vsadil.

Co to vypovídá o kulturách, ve kterých se ocitli vítězové? Proč na britských ostrovech je vítěz součástí reklamy na sázkové hry a v našich krajích je navždy jeho identita tajemstvím? Že výhra v takové výši zacloumá s vítězem, je asi předvídatelné. I manželé z Chrudimska podle mluvčího Sazky se shodli na tom, že „pokud by měla výhra o nulu méně, bylo by pro ně rozhodování jednodušší.“

Jistě se může objevit řada lidí, kteří se „vrhnou“ (i bez uvozovek) na výherce. Stejná možnost je i v Británii. Musí zatím být ještě něco dalšího, ale co? Napadá mě několik vysvětlení:

 

1.       V České republice jsou lidé ve srovnání s Británií závistivější, protože nemáme tak dlouhou tradici velkých majetkových rozdílů.

2.       Češi jsou založením rovnostářštější, a pokud někdo pozitivně vyčuhuje, je potřeba ho chránit.

3.       Rozdíl je jen v míře informační otevřenosti té které společnosti.  Britové jsou sdílnější. Všechno ostatní dál, včetně závisti, je už stejné.

4.       V České republice stát více chrání své občany (i výherce) a díky tomu mají jistotu anonymity, zatímco v Británii to nechává větší volnosti. Britové jsou zvyklí více riskovat a k tomu patří i schopnost unést tlak okolí při velké výhře.

5.       Odlišné pojetí úspěchu. Jsem-li úspěšný a to i tím, že mám štěstí, v Británii to ostatní musí vědět.

 

Která z uvedených možností vám připadá nejpravděpodobnější? A jaká další zdůvodnění vás napadají?


Michal Knězů Mrvka
Aperta, s.r.o.