Úroveň většiny školení „stojí a padá“ s lektorem. A každý lektor si musí pro úspěch vzdělávací akce získat účastníky. Cesty k tomu jsou různé. Podle zvoleného přístupu vznikla následující lektorská typologie.

Sympaťák/ sympaťanda – Pryč s formálností a formalitami, vždyť jsme přátelé, kteří si jsou blízcí! Lektor dokáže se mnou mluvit o různých věcech, hodně se ptá. Umí udělat dobrý dojem. Rád se s ním opět uvidím. Máme rozmluvená témata, ke kterým bych se rád vrátil.

Vědec/ vědkyně – Před tímto rozsahem znalostí klobouk dolů. Poznání je jako magnet a je-li silný, ani tolik nevadí, že nebere v potaz posluchače, kteří se buďto přizpůsobí, anebo jim „ujede vlak“. Pohled na projíždějící vlak může být úchvatný, alespoň v italském filmu „Nástrahy velkoměsta“ tomu tak je. Chci-li se především dozvědět či být fascinován objemem znalostí, můžu hledat další školení tohoto lektora, který působí neokázale.

Psycholog/ psycholožka – Světlé oblečení, volné kalhoty a halena. Opticky něco mezi lékařem a náboženským guru. Z pohledu, gest, postoje … je patrné, že ví více, než říká. Tajemství přitahují a to bude i důvod, proč se budu chtít s lektorem vidět i na dalším školení. Snad se o sobě dozvím více. A pokud ne, jsou jistě plánována další školení.

Jeden z nás – Začalo to tím, že všichni sedíme v kruhu, symbolu rovnosti. První, nevyřčená tréninková aktivita: kdo je lektor? Oblékl se stejně jako my, chová se jako my. Přišel spíše naslouchat, než sdělovat. Konečně někdo, kdo se při vzdělávání nevyvyšuje nad účastníky. To se mi libí, do takového prostředí se budu rád vracet. Ještě, aby i účastníci byli na dalším školení stejní. Proto mám raději naše uzavřené semináře, než ty otevřené, kde se lidé neustále mění.

Bavič – Tohle školení bude show. Máme stejný smysl pro humor? Pokud ano, budeme se bavit a možná dostaneme i prostor pro svůj příspěvek do všeobecného veselí. Důležité je, aby lektor byl ve svém přístupu k zábavě tvořivý, jinak nás čekají mnohokrát slyšené vtipy, příběhy se snadno odhadnutelnou pointou. Obliba školení je ve formě, která nás láká se zúčastnit i příště. Na tomhle principu funguje řada zábavných pořadů mnoho let, proč by nemohla i školení.

Všechnoví (a všechny zná) – Nepochopitelné, není otázka, na kterou by nevěděl odpověď. Není jména odborníka, kterého by neznal (s některými jsou i přátelé). Své přednosti dává jasně najevo. Je to frustrující i neuvěřitelné zároveň. Obdivujete tohoto lektora a přitom vymýšlíte otázku, na které byste ho nachytali? To je dobře, protože Vám nezmizí z paměti. Do příště si připravím otázku, kdy konečně řekne: nevím. S  předsevzetím odcházím a vyhlížím termín dalšího školení s tímto lektorem.

Někdy bývá zaměňován s typem vědec/ vědkyně. Hlavní odlišnost je v tom, že Všechnoví klade důraz na formu, která může mlžit skutečný rozsah znalostí.

Krásný/ krásná – Z hlediska orientace v typologii asi nejsnazší typ. Stačí jeden pohled (raději dva pro potvrzení) a víte. Být v přítomnosti krásných lidí je pro mnohé podmanivé, a když se navíc naše oči potkají … (lektorské pravidlo: průběžně udržovat oční kontakt se všemi účastníky). Tohle školení bude mít svůj vizuální rozměr. Je téměř jedno, co je za téma, kvůli němu tu už nejsme, podobně jako posluchačky přednášek z archeologie v podání profesora Indiana Jonese. S tímto lektorem se chci znovu sejít. Kdy vede nějaký další seminář?

Mě už vlastně znáte – Asociuje vám lektor/ka učitelku z mateřské školky či základní školy, tetu z družiny či trenéra z házené? V tom případě je určení typu lektora snadné. Musíme doufat, že je to příjemný výlet do minulosti. Zažijete gesta, způsob komunikace, v ideálním případě i styl oblečení mínus několik desítek let (ale což, móda má své návraty, třeba to vyjde). Člověk se většinou rád vrací do dětství. A to je idea pro budoucí školení tohoto typu lektora.

Praktik – Jak využít získané poznatky ze školení v praxi? Od tohoto lektora nebude převod příliš obtížný. Ukazuje, vysvětluje, uvádí příklady … Dokonce může vznikat dojem, jak je to snadné. K lektorovi se budu rád vracet, neboť když člověk něco zkouší, napadají ho otázky, potřebuje radu a k tomu jsou určeny další semináře, které lektor vede.

Vítejte u nás doma - Díky příběhům a příkladům lektora z rodinného prostředí máte pocit, že jste na návštěvě v rodině, jež je podobná té vaší. Dokážeme se s ním identifikovat. Vždyť některé věci jsou ve všech rodinách stejné. Mluvit o sobě i své rodině je znakem lektorovi otevřenosti, díky níž získává plusové body. Zajímá vás, jak se budou vyvíjet osudy členů lektorovi rodiny? Přijďte na další seminář, máte díky tomu i alternativu k televizním seriálům.

Mgr. Michal Knězů Mrvka
Aperta, s.r.o.