Upravit stránku

Máme pro Vás RADY a TIPY jak efektivně pracovat z domova.

 

Je jasné, že nová situace připravila mnoha lidem zkušenost home office, která, doufám, pro mnohé neskončí jako zkušenost doslova a do písmene k nezaplacení. Já vím, černý humor, ale ten snad, my Češi, máme pořád ještě rádi. Protože u nás v Apertě máme zkušenost s prací z domu, připravili jsme s našim týmem pro ty, pro něž je to novinka, pár dobrých tipů, jak efektivně z domu pracovat.

1.  Dosud jste asi pracovali normálně v kancelářích svých firem. To, že teď jste doma neruší vaši vztahovou i výkonovou zasíťovanost. Myslete na to. Buďte s lidmi z práce v kontaktu. Vy jako člověk, kolega, kamarád, šéf a vaše výstupy stále mají vliv na jejich psychiku i práci.

 

2.    Možná je vás najednou doma plno, děti, manžel, rodiče? A v tomhle pracovat? Nezbyde než vydolovat ze sebe asertivitu, případně požádat o solidaritu. Stanovte si denní harmonogram. Dohromady, všichni. Možná je to i příležitost, jak obnovit povídání v rodině. Máte-lim obavy, řekněte je. Když vám něco nejde, poraďte se. Děti i puberťáci mají v sobě dost empatie, vsaďte na důvěru a sdílení se.

 

3.   Máte-li doma děti, dohodněte se s nimi, že třeba jednou za 1,5 hodiny se jim chvilku pověnujete. Záleží samozřejmě na jejich věku. Jsou-li předškolní, je skoro iluze si myslet, že budete nějak systematicky pracovat z domu. Tohle přiznání vám může ulevit.

 

4.  Střídejte se s domácími pracemi. Máte-li k sobě druhého/druhou, dohodněte se, kdo bude vařit, hrát si s dětmi apod.

 

5.     Držte alespoň přibližný časový harmonogram vaší práce. Snažte se udělat vše do nějaké hodiny, a pak už nepracujte.

 

6.  Smiřte se s tím, že prostě nebudete produktivní tak jako ve firmě. Nemějte přehnaná očekávání k sobě ani k druhým. Je to změna a ta na začátku vede spíše k horšímu. Pracujete a k tomu se učíte, jak pracovat ve změněných podmínkách. To je těžké.

7.   Vyhraďte si místo, kde budete pracovat. Postel není moc dobré místo k práci, pokud… ale to sem nepatří.

 

8.    Držte běžné ranní rituály. Hygiena, snídaně, oblečení jako do práce (skoro). Pak teprve otevřete laptop. Z postele a v pyžamu, toho moc neuděláte.

 

9.   Dejte si dílčí cíle. Rozfázujte si činnost na drobné. Odškrtávejte výsledky své práce, třeba i ty dílčí. A jak to jen jde, posílejte vše do firmy, nebo kolegům. Budete mít dobrý pocit, že jste něco udělali.

 

10.    Pokud můžete, vždycky se ráno a odpoledne spojte s kolegy a rozdejte si úkoly. Jsou na to i dobré aplikace a platformy. Třeba Trello, Microsoft Team apod. Ale stačí i Skype, nebo WhatsApp.

 

11.    Sítě, internet, on-line připojení obecně ruší v práci. Za téhle situace několika násobně. Bude vás to svádět, stále kontrolovat, co je nového, mít puštěný rozhlas, televizi. To vám nepřidá psychického klidu ani tak nutného soustředění na práci. Opravdu to vypněte a nesledujte.  Dejte si čas třeba jednou za tři hodiny, kdy se na to mrknete. Ohraničte ho max. 15 minutami.

 

 

Přejeme Všem, ať se jim v nové situaci daří

 

Za tým vzdělávací a poradenské společnosti Aperta, s.r.o.

                                               Oldřich Kvasnička

A jak to všechno zvládnout Vám poví v rozhovoru naši lektoři Aperty Oldřich Kvasnička a Dobroslava Stránská.