Upravit stránku

Naše dny jsou jistě mnohdy náročné, těžké a vyčerpávající. Nikdy nevíme, co všechno se přihodí, a pokud to víme, většinou nás náš mozek poutá k tomu horšímu. Je tak narostlý, přirozeně umí vyhledat a všimnout si aktuálních nebezpečí a ty dlouhodobé tak trošku vytěsňuje. Jenže my ho můžeme nasměrovat i jinam. Naučit se pár dobrých dlouhodobých strategií, které vůbec nejsou složité, ale v důsledku nám změní život k lepšímu.

 

Rada č.1 CVIČTE

Všechno důležité začíná po probuzení. Náš mozek se začíná rozjíždět k budoucímu výkonu a duše se ladí na nadcházející den. Pomozme jim a pomozme tak sobě. Ráno se převalovat dlouho v posteli, představovat si všechny hroznosti, které nás čekají, a pak na poslední chvíli vyskočit z postele a upalovat do školy, práce…  Špatně. Každé ráno cvičte. A pokud možno, nikdy nevynechejte. Věřte, stojí to za to. Je jedno, co budete cvičit. Může to být jóga, pozdrav slunci, kliky, dřepy, ranní běh, svižná procházka…Stačí i 7 minut. Jde o dvě věci: dostat do života řád a rozproudit chemii těla. Vaše pracovní dny budou lepší, víc toho stihnete, budete spokojenější a veselejší. 

Rada č.2 HEZKY A DOBŘE SE OBLÉKEJTE

Tak jako není jedno, co máme v srdci a v hlavě, tak není jedno, co máme na sobě. Vyplatí se věnovat trochu pozornosti našemu oblečení. Ne, určitě teď nehoruji pro to, aby se z nás všech stali chodící ramínka nejnovější módy. Stačí se ráno či večer rozmyslet, co si vezmu na sebe, popřemýšlet, jak se to hodí k mé osobě, k situacím, které mě ten den čekají, k lidem, s nimiž se setkám. Každé oblečení nějak působí na nositele i druhé. Barvami můžete ovlivňovat svou náladu i náladu druhých. Střihem či jednotlivými druhy oblečení to, jak se k vám lidé budou chovat. A nejde jen o to, co je vidět, ale i o kousky, které vidět nejsou. Kvalitní a příjemné spodní prádlo u mužů i žen s Vašim sebevědomím i dobrým pocitem dokáže divy. Je opravdu až s podivem, jak své tělo odbýváme něčím, co ho škrtí, dře, špatně sedí, nebo po něm tak nějak plandá. Denně jsme v kontaktu s velkou spoustou lidí. Tak proč bychom jim neudělali hezky. Když už v naší řeči existuje výraz „vidět se s někým“ ve smyslu potkat se, tak ať se tedy na nás   pěkně kouká.  

 

Rada č. 3. JEZME KVALITNÍ JÍDLO

Dvacet deka vlašáku, tři rohlíky a kofola, to bylo jídlo mých brigád svačin a často i obědů. Myslím si, že moje tělo si dnes zaslouží víc. Nosí mě do práce, podává výkony, za něž dostávám zaplaceno, je zdrojem mnoha potěšení a radostí. A když přestane fungovat, hodně opravdu hodně si zamotám svůj život. Proč na tohle denně nemyslíme? To, že se přejídáme a cpeme do sebe braková jídla, je neuctivost k sobě samému. A zase nejde o nic složitého. Nemusíme trávit dlouhé minuty čtením etiket potravinových výrobků. Všichni přeci povědomě víme, že čerstvé bude lepší než dlouhodobě zatavené v igeliťácích, že jsou potraviny, ovoce a zelenina, které patří k létu a jiné zase k zimě. Myslím, že jsme ještě nezapomněli, jak je fajn dříve, než jídlo ochutnáme, k němu pěkně přivonět, uvědomit si barvu a nechat rozvinout všechny jeho chutě. A že to je pro naše zdraví důležitější než fotka plného talíře na Instagramu nebo Facebooku o tom snad není sporu. Prostě stačí se jen trošku zamyslet, vypozorovat, která jídla vás odstaví na následující dvě hodiny, která naopak povzbudí a dodají tu správnou energii.

 

Rada č. 4 UDĚLEJTE DENNĚ  1 DOBRÝ SKUTEK

Všimli jste si, že život se nenápadně začíná smrskávat do dvou úrovní: požadování od druhých a vykonávání požadavků druhých. Jenže úzce dvojrozměrný život s sebou nese stres, negaci, vyčerpání a pocit morčete běhajícího v stále se točícím válci. Požadavkům a požadování se nevyhneme. Ale je možné do každého dne vložit malou perlu dobrovolnosti, svobody a tvořivosti. Tou perlou je dobrý skutek. Něco, co uděláme a nikdo to po nás nechce, nikdo s tím ani nepočítá. Je to čirá nenutnost. Dělání radosti a dobra druhým kultivuje prostředí, v němž jsme, a násobně prodlužuje naše pocity radosti a štěstí. Navíc náš mozek dostává signál, že jsou situace, které můžeme ovlivnit, a to pomáhá k růstu odvahy, aktivity a snižuje riziko stresu a depresí.  

 

Oldřich Kvasnička - jednatel, kouč, lektor v Aperta, s.r.o.