Upravit stránku

Možná jste také zaznamenali snůšku výsměchu komentáře Lucie Hrstkové-Pešánové po té, co Ledecká vybojovala zlato v olympijském super - G.  Co se stalo a proč tolik jednoznačně nespravedlivých útoků? Na příběhu údajně nepovedeného komentáře lze ukázat, jak zkratkovitě někdy myslíme a do jakých pastí nás náš mozek dokáže elegantně dovést.

Tady se podívejte a pak čtěte dál.

 

1. Past  - Záměna zpětné vazby za motivaci

V zásadě mají manažeři jen pár komunikačních nástrojů k zlepšení výkonu svých podřízených. Jedním z nich je motivace a povzbuzení, druhým analytická zpětná vazba. U prvního je výhodné, když jsme pozitivní a drobné chyby přehlížíme. Děláme-li to druhé, je přehlížení chyb trestuhodné. Všichni víme, že Pešánová nebyla v televizi proto, aby Ledeckou motivovala, ale aby jako expert komentovala, tedy analyticky hodnotila, jak jede. Do toho upozornění na chyby jednoznačně patří.

 

2. Past – Vysoká očekávání vedou k přeceňování drobných nedostatků

Všichni, kdo sledovali Ledeckou, si v duchu přáli, aby zajela dobře a mnozí doufali v medailový kov. A nejvíc ti, kdo tomu rozuměli a kdo tedy i racionálně věděli, že šance tu byla. V takové situaci náš mozek zcela automaticky zaměří svou pozornost na chyby, které mohou vysněný výsledek jakkoliv ohrozit. Prostě si jich všímáme víc a dáváme jim větší důležitost, než opravdu mají.  A to zřejmě způsobilo, že i Pešánová si všímala víc chyb než předností. Navíc ve zběsilém tempu, stresu a vědomí neopakovatelnosti chvíle. Poslechněte si, jak to komentuje, ta úzkost v hlase při každé chybě je krásně slyšitelná. A my si můžeme pamatovat, že čím víc si vybájíme výsledek, tím víc si budeme všímat všech nedostatků a chyb, které ho ohrožují.

 

3. Past – Vynikající výsledek omlouvá (relativizuje) chyby vzniklé v procesu

Je výborné, že Ledecká vyhrála a její vítězství je naštěstí nezpochybnitelné. Zrovna tak jako to, že v jízdě samé dělala chyby. Bohužel se vždycky najdou nekritičtí nadšenci, kteří nám budou říkat, že jsme příliš velcí škarohlídi, vždyť:  „vidíte -  zlato (úspěch, dokončený projekt…) tady jsou, tak co, radujte se, slavte.“. Bohužel tohle se děje ve firmách a na pracovištích trestuhodně často. Dobrý výsledek smaže chyby na cestě k němu, a tak se k nim nevracíme, a proto je také stále opakujeme.

 

 

4. Past -  Adorace pozitivity a dehonestatce kritiky

Snad nikdy to neměli lidé s kritickým myšlením tak těžké jako dnes. V  době, kdy se většina zamilovala do pozitivní psychologie, pozitivní výchovy, pozitivního leadershipu a pozitivní úplně všechno,  tak někomu napřímo říct, že dělá něco špatně a chybuje, je málem na vyloučení z klubu leadershipu. Všespásnost pozitivní motivace je určitě skvělým businessem, ale prakticky jde víc „o přání otce myšlenky“ než reálná fakta.  Asi to nezní příjemně, ale zcela jistě nejde o universální a jediný recept, jak dojít k výsledkům. Například při odstraňování škodlivých zvyků a návyků jsou strach, omezení a diskomfort násobně úspěšnějšími motivátory.   

 

5. Past chybného časování

Kdykoliv jsme účastni nějakého výkonu, o jehož výsledku máme navíc přesnou představu, viz Past 3, hrozí, že budeme chybně časovat mezi zpětnou vazbou a motivaci (pozitivní). Je to jednoduché. Představme si, že by Pešánová své komentáře (zpětnou vazbu) říkala přímo Ledecké do sluchátek. Při druhém „aj, tady byla zase chybička“ by Ester Ledecká s největší pravděpodobností vyjela z dráhy a šla jí dát rovnou pár facek. Je to jasné. Pokud chceme zachovat naději na dobrý výkon, patří do procesu spíše motivace a povzbuzení a po skončení  rozbor - analýza  chyb a dobrých postupů.  Jenže 100 x denně tohle pravidlo porušíme.  Mozek nás nabádá: „řekni to, zastav to, vidíš, zase chyba….“ Jistě, jde-li o fatální průšvih,  zpětná vazba o chybě v systému musí přijít hned.  Pokud ale ne, raději počkejme.

 

Náš mozek resp. něco, co můžeme nazvat formálními procesy myšlení, nám mohou hodně pomoci na cestě k úspěchu. Ale také nás nádherně svedou na scestí omylnosti a dojmologie, kterým se tak lehce uvěří a blaženě v nich setrvává.    

 

Oldřich Kvasnička - jednatel, kouč, lektor v Aperta, s.r.o.